Alat- alat Muzik Tarian

ALAT-ALAT MUZIK TARIAN
PENGENALAN KEPADA ALAT MUZIK DI MALAYSIA


PENGKLASIFASIKIAN ALAT MUZIK DARI SEGI MELODI

JENIS ALAT MUZIK MENGIKUT BANGSA DAN TARIAN

TARIAN MELAYU
TARIAN GAMELAN
Alat gamelan ialah bonang,saron pekin,saron barung,sarung demung,gambang,kenung,kempul,gendang dan gong.

TARIAN ZAPIN
Alat muzik dalam tarian zapin ialah alat muzik tradisional dan bermelodi diantaranye ialah gendang, sape, pipa, rebena dan kompang.

TARIAN SUMAZAU

Alat muzik yang digunakan dalam tarian sumazau ialah bungkau,gabang,gandang,gong,kant,kantung,kulintangan,sompoton,suling,tongkungon,tontog dan turali.

TARIAN CINA
TARIAN SINGA dan TARIAN NAGA
Muzik memainkan peranan yang penting dalam tarian singa dan naga. Alat muzik yang biasanya digunakan dalam tarian-tarian tersebut ialah drum cina yang bikin bunyi dung, dan simbal cina yang bikin bunyi ceng.

TARIAN YANGGE

Alat muzik bagi tarian Yangge ialah dram, trompet dan gong. Muzik yang digunakan biasanya mempunyai unsur irama loghat yang kuat dan tarian ini tidak memerlukan instrumen yang mahal dan pentas yang formal.


TARIAN INDIA

ALAT MUZIK TARIAN INDIATabla akan di mainkan dalam semua jenis tarian india.Merupakan alat muzik terpenting dalam alat muzik tradisional dan bermelodi india. Nadaswaram diperbuat daripada kayu atau logam, mempunyai tujuh lubang pada badannya, dan lima lubang yang terdapat pada bahagian bawahnya yang dianggap sebagai lubang pengawal bunyi.Alat muzik terkenal dalam masyarakat india.



Dicatat oleh: Nurul Humaira' Aishah bt Mohd Ali (203971)

0 Response to "Alat- alat Muzik Tarian"

Catat Ulasan